العودة   تراخيص تراخيص اخبار التراخيص و البناء في مصر

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع

عمروسعودي
عضو مميز

الإنتساب : Nov 2012

عمروسعودي غير متواجد حالياً عرض البوم صور عمروسعودي

مشاركة رقم : 181  
كاتب الموضوع : عمروسعودي المنتدى : اخبار التراخيص و البناء في مصر
افتراضي رد: تجمع الفائزين بالقرعة الثالثه ببرج العرب الجديده
قديم بتاريخ : 11-25-2013 الساعة : 07:08 AM

رغم هبل الرقم لان اساسا مصر كلها علي بعضها لو عصرتها مش هتلاقي المبلغ اللي بيتكلم فيه ده

محافظ الإسكندرية: إنشاء كورنيش جديد بتكلفة تصل إلى 70 مليار دولار

قال اللواء طارق مهدي، محافظ الإسكندرية: إنه ينتظر موافقة وزارتي الآثار والبيئة؛ للبدء في إجراءات إنشاء كورنيش جديد موازٍ للكورنيش البحري الحالي بالإسكندرية.

وأضاف «المهدي»، خلال مؤتمر صحفي له السبت، أن تكلفة المشروع تصل إلى 70 مليار دولار، والباب سيفتح أمام جميع الشركات الراغبة في العمل لتقديم عروضها؛ للقيام بهذا المشروع الضخم معتبرًا إياها مسألة وقت.

ولفت محافظ الإسكندرية، أنه يدرس أوضاع عدد الشقق والأراضي المملوكة للدولة ومحافظة الإسكندرية المستولى عليها أو غير المستغلة، تمهيدًا للاستفادة منها في المرحلة القادمة بما يخدم أهالي المحافظة ووضعها التاريخي والسياحي.

http://shorouknews.com/news/view.asp...3-35d1f9d5514b

عبدة حجاج
عضو جديد
الإنتساب : May 2012

عبدة حجاج غير متواجد حالياً عرض البوم صور عبدة حجاج

مشاركة رقم : 182  
قديم بتاريخ : 11-30-2013 الساعة : 11:02 PM

السلام عليك الأخ عمرو سعودى : هو الرسوم أو السي دى الذى استلمتة مع الرخصة سر حربي ياراجل ارفعة علشان نشوف المباني هانعمل فيها اية ونقيمها مظبوط ياأخي تكرمت علينا يالكثير من المعلومات لا تبخل بالسي دى أو الرسومات ولك مني جزيل شكرى وأحترامي ...............

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 183  
قديم بتاريخ : 12-01-2013 الساعة : 12:14 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدة حجاج [ مشاهدة المشاركة ]
السلام عليك الأخ عمرو سعودى : هو الرسوم أو السي دى الذى استلمتة مع الرخصة سر حربي ياراجل ارفعة علشان نشوف المباني هانعمل فيها اية ونقيمها مظبوط ياأخي تكرمت علينا يالكثير من المعلومات لا تبخل بالسي دى أو الرسومات ولك مني جزيل شكرى وأحترامي ...............

بارغم من اني اري استهزاء ولاكن هجاوبك عسي الشك اللي في قلبك يزول شويه

انا كلمت المهندس وقالي اوك هجهزهالك ولاكن لحد دلوقتي انا ماخدتهاش عشان انا مفضيتش اروحله وحتي لو انا مرحتلوش انا الرسم كله معايا كلههههه بس علي ورق كبير اوي بتاع الاوتو كاد وياريت توضحلي انتا استلمت ولا لسه هتستلم ولا ايه بالظبط ولو استلمت اعتقد هيكون معاك الرسم كله برده وعلي العموم التصميم دا ازواق يعني انا معدل في الاصل كتير حسب احتياجي وحسب زوقي وبالنسبه للتقيم انت عندك موضوع المهندس محمد السويدي بتاع اراضي ال 209 بالظبط بالظبط نفس مساحاتي بالظبط ما عدا التقسيم الداخلي اذا ما حاجتك بتصميمي انا

عبدة حجاج
عضو جديد
الإنتساب : May 2012

عبدة حجاج غير متواجد حالياً عرض البوم صور عبدة حجاج

مشاركة رقم : 184  
قديم بتاريخ : 12-01-2013 الساعة : 01:54 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروسعودي [ مشاهدة المشاركة ]
بارغم من اني اري استهزاء ولاكن هجاوبك عسي الشك اللي في قلبك يزول شويه

انا كلمت المهندس وقالي اوك هجهزهالك ولاكن لحد دلوقتي انا ماخدتهاش عشان انا مفضيتش اروحله وحتي لو انا مرحتلوش انا الرسم كله معايا كلههههه بس علي ورق كبير اوي بتاع الاوتو كاد وياريت توضحلي انتا استلمت ولا لسه هتستلم ولا ايه بالظبط ولو استلمت اعتقد هيكون معاك الرسم كله برده وعلي العموم التصميم دا ازواق يعني انا معدل في الاصل كتير حسب احتياجي وحسب زوقي وبالنسبه للتقيم انت عندك موضوع المهندس محمد السويدي بتاع اراضي ال 209 بالظبط بالظبط نفس مساحاتي بالظبط ما عدا التقسيم الداخلي اذا ما حاجتك بتصميمي انا

ياأخي عمرو أنا من طبعي ألا أستهزأ بأحد حاشي لله ولا أشك بأحد أنا قرأت جميع مشاركاتك وأنت وعدت المهندس محمد السويدى بعد طلبة لك بأن ترفق السي دى وأنا أذكرك فقط وأنا لسة ماستلمتش وأنت شوقتنا ربنا يجعلها قدم خير لينا وليك وماتزعلش مني وشكرا للرد...................

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 185  
قديم بتاريخ : 12-02-2013 الساعة : 06:35 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدة حجاج [ مشاهدة المشاركة ]
ياأخي عمرو أنا من طبعي ألا أستهزأ بأحد حاشي لله ولا أشك بأحد أنا قرأت جميع مشاركاتك وأنت وعدت المهندس محمد السويدى بعد طلبة لك بأن ترفق السي دى وأنا أذكرك فقط وأنا لسة ماستلمتش وأنت شوقتنا ربنا يجعلها قدم خير لينا وليك وماتزعلش مني وشكرا للرد...................

والله انا بجد في مشاكل كثيره حاليا مش فاضي حتي افكر للاسف بس والله اول ما هفضا هجيب السي دي ان شاء الله دا اساسا انا اول واحد عايز السي دي عشان ليه واحد صحبي مهندس قالي هاتها وانا احسبهالك فمستنيني برده

لاكن قولي انتا انهي قرعه وارضك فين ؟

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 186  
قديم بتاريخ : 12-16-2013 الساعة : 08:41 AM

علي فكره يا جمماعه في شقق جميله اوييييييييييي بانيها الجيش انا شوفتها بجد حلوه اوي ببرج العرب و3 غرف
بس مش عارف التقديم عليها ازاي وعلي فكره متشطبه اللي عايز ياسلهم ويقولنا

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 187  
قديم بتاريخ : 12-16-2013 الساعة : 08:54 AM

نداء لاصحاب القرعه الثالثه برقم اراضي 307 308 309 310 311 312 ببرج العرب الجديده مجاوره اربعه حي سكني ثاني مطلوب اننا نتجمع لبحث كيفية البناء جميعا في وقت واحد تخفيضا للتكاليف ارجوا من يعلمهم يبلغنا بذلك ويبلغهم بالحضور هنااا

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 188  
قديم بتاريخ : 12-16-2013 الساعة : 08:56 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروسعودي [ مشاهدة المشاركة ]
علي فكره يا جمماعه في شقق جميله اوييييييييييي بانيها الجيش انا شوفتها بجد حلوه اوي ببرج العرب و3 غرف
بس مش عارف التقديم عليها ازاي وعلي فكره متشطبه اللي عايز ياسلهم ويقولنا

انا لسه سالهم قالوا لسه مش عارفين لا الشروط ولا الموعد بتاع التقديم لسه متحددش بس توقعي انا هيكون في اول يناير بعد الامتحانات

مهندس علاءالدين عامر
عضو جديد
الإنتساب : Dec 2013

مهندس علاءالدين عامر غير متواجد حالياً عرض البوم صور مهندس علاءالدين عامر

مشاركة رقم : 189  
قديم بتاريخ : 12-24-2013 الساعة : 03:34 PM

[الحمد لله ربنا كرمنى بقطعة أرض فى القرعة الرابعة بمدينة برج العرب بمساحة 209 متر مسطح وبستفسر على الخطوات التالية بعد إعلان النتيجة وهل يجب كامل المبنى خلال خمس سنوات أم أكتفى بشقة نقيم فيها وبعد زلك يتم أستكمال باقى المبنة وهل صحيح أن البناء يتم على مساحة 115 متر بالنسبة للدور الأرضى و130 متر لباقى الأدوار أم مادا

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 190  
قديم بتاريخ : 12-25-2013 الساعة : 07:22 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس علاءالدين عامر [ مشاهدة المشاركة ]
[الحمد لله ربنا كرمنى بقطعة أرض فى القرعة الرابعة بمدينة برج العرب بمساحة 209 متر مسطح وبستفسر على الخطوات التالية بعد إعلان النتيجة وهل يجب كامل المبنى خلال خمس سنوات أم أكتفى بشقة نقيم فيها وبعد زلك يتم أستكمال باقى المبنة وهل صحيح أن البناء يتم على مساحة 115 متر بالنسبة للدور الأرضى و130 متر لباقى الأدوار أم مادا

الففففففففففففففففففففففففففففففففف مبروكككككككككككككك انا اخويا اكان مقدم فيها بس محصلش نصيب
اولا البناء علي 105 الدور الارضي والاعلي منه 120 متر واعتقد ممكن تستخرج رخصه بدروم وبيكون مساحته 105 برده

اما الخطوه القادمه هتروح تكمل باقي المقدم للبينك وهتاخد ورقه منه بتسلمها بعد كده للجهاز وانتا بتستخرخ بيان الصلاحيه ب 219 جنيه تقريبا وبتستلم الارض منهم وبيورهالك ثم هيكون قدامك مهله 5 شهور او اقل مش فاكر عشان تتطلع التراخيص ودي لازم اللي هيعملهالك مهندي وطبعا لو حبيت تعدل في التصميم هوه برده اللي هيساعدك ودول اسعارهم بتتفاوت خلي بالك

اما بالنسبه للبناء بص بقا انا لما كنت بستلم الارض في ناس هناك قالولي انتا ممكن تبني دور واحد حتي لاثبات الجديه حتي لو خلصت الخمس سنوات ولاكن للاماناه انا مش متاكد لاني مشفتش حد عمل كده كل اللي بيبني بيقوم طالع بكله مره واحده بالمره

وادي المكان كمان هديه مني

http://wikimapia.org/13399593/ar/%D8...8A%D8%AF%D8%A9

انتا تعتبر جنبنا علي طول بس وره شويه

التعديل الأخير تم بواسطة عمروسعودي ; 12-25-2013 الساعة 08:12 AM.

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم