العودة   تراخيص تراخيص اخبار التراخيص و البناء في مصر

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع

مهندس علاءالدين عامر
عضو جديد
الإنتساب : Dec 2013

مهندس علاءالدين عامر غير متواجد حالياً عرض البوم صور مهندس علاءالدين عامر

مشاركة رقم : 301  
كاتب الموضوع : عمروسعودي المنتدى : اخبار التراخيص و البناء في مصر
افتراضي رد: تجمع الفائزين بالقرعة الثالثه والرابعة ببرج العرب الجديده
قديم بتاريخ : 02-17-2014 الساعة : 02:51 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروسعودي [ مشاهدة المشاركة ]
انا اتكلمت مع مهندس علاء زيتون بتاع شركة الصفوه اللي رسماته محططوطه فوق علي البناء قالي لحد سقف البدروم 90000 الحفر حوالي 4500 من ضمنهم طبعا وكل دور هيتكلف 45000 وقولتله القواعد هل هتستحمل الزياده دورين في المستقبل لو الجهاز وافق علي الفكره دي قالي اه

انا مش عارف وتايه بجد ولاكن يا جماعه محتاجين نتجمع علي الاقل 5 اشخاص عايزين يبنوا ونروحله المكتب ونعصره اساله او نروح لغيره بس اهم حاجه باسرع وقت ممكن لانه بيقولي الاسعار هتولع تاني للاسف في الصيف وعموما ودا طبيعي لان اقصادنا واقع اوي وهيبدا يظهر الفتره القادمه مين عايز يتجمع معاه الاسبوع ده يوم الخميس مثلا القادم او اي يوم ؟؟؟ ولو حد معاه عربيه ومن الاسكندريه ممكن نتجمع ونقابلهم علي اي قهوه في البرج ونلف نشوف اراضينا لان العربيه راحت خلاص والحمد لله

وكمان هوه قال انه نسبته كاشراف 4% من حجم العمل يعني مثلا لسقف البدروم هياخد 3500 فلو اتجمعنا ممكن نوصل النسبه ل 2% بس لان انا شايف 4% كتير اشراف يعني لو البيت كله يتبنا ب 25000 هياخد 10000 اعتقد كتير

فكرة إبة اللى الجهاز حيوافق عليها بخصوص الدورين مش فاهم والتكلفة دية على أساس أسقف بلاطات وكمر ولا فلات سلاب والتكلفة تشمل المبانى ولا خرسانات فقط وهل الخرسانة هتكون خرسانة جاهزة ولا هنشترى سن ورمل و أسمنت ونخلطها فى الموقع وهل التكلفة تشمل مصنعية نجارة وحدادة وإيجار خشب ولا لا

التعديل الأخير تم بواسطة مهندس علاءالدين عامر ; 02-18-2014 الساعة 04:39 AM.

عمروسعودي
عضو مميز

الإنتساب : Nov 2012

عمروسعودي غير متواجد حالياً عرض البوم صور عمروسعودي

مشاركة رقم : 302  
قديم بتاريخ : 02-17-2014 الساعة : 03:01 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسنت احمد [ مشاهدة المشاركة ]
شكرا على المجهود
ولكن ما هي التفاصيل الدقيقة يعني قواعد كام عمدان كام وهكذا لاني مش ناوي اعمل بدروم

لا بصراحه انا معرفش كل اللي اعرفه انه قالي ان اللبشه 25 سم لاكن التفاصيل لو في حد فينا فاهم جدااااااا يبقا هيكون هوه المتحدث الرسمي للمجموعه انا عندي واحد صحبي مهندس مدني شاطر اوي هيساعدني من بره بره بالمعلومات وهيراجع علي كلام المهندس اللي هتعاقد معاه ان شاء الله

ايمن حسن
عضو جديد
الإنتساب : Jan 2014

ايمن حسن غير متواجد حالياً عرض البوم صور ايمن حسن

مشاركة رقم : 303  
قديم بتاريخ : 02-17-2014 الساعة : 11:28 PM

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انا قطعتى 209 متر و رقمها 198 المجاوره 2أ المنطقه 1 مش عارف احدد اذا كان مكانها كويس؟ و لو فى حد واخد قطعه قريبه منى؟ انا كنت ناوى ابنى مباشره بعد الاستلام و قبل زياده الاسعار.

عزالدين صالح
عضو جديد

عزالدين صالح غير متواجد حالياً عرض البوم صور عزالدين صالح

مشاركة رقم : 304  
قديم بتاريخ : 02-18-2014 الساعة : 06:40 AM

لا بصراحه انا معرفش كل اللي اعرفه انه قالي ان اللبشه 25 سم لاكن التفاصيل لو في حد فينا فاهم جدااااااا يبقا هيكون هوه المتحدث الرسمي للمجموعه انا عندي واحد صحبي مهندس مدني شاطر اوي هيساعدني من بره بره بالمعلومات وهيراجع علي كلام المهندس اللي هتعاقد معاه ان شاء الله

احنانعمل الاول فتره جمع معلومات عن اسعار الخامات وتكلفه مواد البناء وافضل المقاولين والتجار ...ولتكن من الان حتي يوم 15 شهر ابريل حتي يكون تم استلام جميع الاراضي ...وبعدها ببدايه شهر مايو ان شاء الله تعالي ..وباعلان بسيط علي صفحات المنتدي وكذلك نعمل صفحه علي الفيس بوك يكون اعضائها الجادين في البناء..وان شاء الله تعالي نجد عدد لابأس به يكون بدايه تجمع لسكان الحي الثالث ...تناقش فيها اي امور او مشاكل مستقبليه او تطوير مقترح بصفه مستمره ...ليكون ان شاء الله تعالي حيا مثاليا نموذجا للتعاون ...اذا اعجبتكم الفكره...نبدأ بعمل الصفحه من الان وتجميع الاعضاء ..وليكن اسمها (تجمع سكان الحي الثالث ببرج العرب)......ونبدأ البناء بمشيئه الله تعالي مباشره وقبل زياده الاسعار...وفي ذلك مصلحه للجميع

عزالدين صالح
عضو جديد

مشاركة رقم : 305  
قديم بتاريخ : 02-18-2014 الساعة : 06:49 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن حسن [ مشاهدة المشاركة ]
انا قطعتى 209 متر و رقمها 198 المجاوره 2أ المنطقه 1 مش عارف احدد اذا كان مكانها كويس؟ و لو فى حد واخد قطعه قريبه منى؟ انا كنت ناوى ابنى مباشره بعد الاستلام و قبل زياده الاسعار.

ماشاء الله ....منطقه مميزه منتصف الحي تقريبا بالقرب من الوحده الصحيه والشرطه والخدمات....ربنا يباركلك فيها .... بس اوعي تبيعها

التعديل الأخير تم بواسطة عزالدين صالح ; 02-18-2014 الساعة 08:27 AM.

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 306  
قديم بتاريخ : 02-18-2014 الساعة : 06:58 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزالدين صالح [ مشاهدة المشاركة ]
احنانعمل الاول فتره جمع معلومات عن اسعار الخامات وتكلفه مواد البناء وافضل المقاولين والتجار ...ولتكن من الان حتي يوم 15 شهر ابريل حتي يكون تم استلام جميع الاراضي ...وبعدها ببدايه شهر مايو ان شاء الله تعالي ..وباعلان بسيط علي صفحات المنتدي وكذلك نعمل صفحه علي الفيس بوك يكون اعضائها الجادين في البناء..وان شاء الله تعالي نجد عدد لابأس به يكون بدايه تجمع لسكان الحي الثالث ...تناقش فيها اي امور او مشاكل مستقبليه او تطوير مقترح بصفه مستمره ...ليكون ان شاء الله تعالي حيا مثاليا نموذجا للتعاون ...اذا اعجبتكم الفكره...نبدأ بعمل الصفحه من الان وتجميع الاعضاء ..وليكن اسمها (تجمع سكان الحي الثالث ببرج العرب)......ونبدأ البناء بمشيئه الله تعالي مباشره وقبل زياده الاسعار...وفي ذلك مصلحه للجميع

ياراجل بعد المجهود ده كله تقولي تجمع الحي الثالث بس والله هزعل منك جداااا الحي الثاني كمان حتي لو البرج كله انا هسمي الجروب تجمع الفائزين بقرعة برج العرب واللينك بتاعه اهه بس برده لازم نضيف مشاركاتنا هنا برده وهناك فقط للتواصل المباشر عشان استاذ محمد كمال ميزعلش مننا ارجوكوا

https://www.facebook.com/groups/borgwinners/

اي خدمه يا أستاذ عز انتا بس تأمر

بس عايز اقولك حاجه ان الاسعار بالفعل بدات تزيد امبارح الحديد ذاد 40 جنيه

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 307  
قديم بتاريخ : 02-18-2014 الساعة : 07:05 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن حسن [ مشاهدة المشاركة ]

الففففففففففففففففففففففففففففففففففف مبروك يا أستاذ ايمن فعلا موقعها جميل ربنا يباركلك فيها يارب

عزالدين صالح
عضو جديد

مشاركة رقم : 308  
قديم بتاريخ : 02-18-2014 الساعة : 08:35 AM

ياراجل بعد المجهود ده كله تقولي تجمع الحي الثالث بس والله هزعل منك جداااا الحي الثاني كمان حتي لو البرج كله انا هسمي الجروب تجمع الفائزين بقرعة برج العرب واللينك بتاعه اهه بس برده لازم نضيف مشاركاتنا هنا برده وهناك فقط للتواصل المباشر عشان استاذ محمد كمال ميزعلش مننا ارجوكوا

https://www.facebook.com/groups/borgwinners/

اي خدمه يا أستاذ عز انتا بس تأمر

بس عايز اقولك حاجه ان الاسعار بالفعل بدات تزيد امبارح الحديد ذاد 40 جنيه

معلش يا بشمهندس انا فاكرك في الحي الثالث علي العموم مش فارقه المهم اننا نحاول ان نكون جميعا متعاونين لتحسين الواقع قدر الامكان...لمصلحه ابنائنا مستقبلا ..لان عيب المناطق الجديده غياب التعاون...وجزاك الله خيرا علي المجهود المميز..وانا دلوقت حالا حشارك في البيج

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 309  
قديم بتاريخ : 02-18-2014 الساعة : 12:09 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزالدين صالح [ مشاهدة المشاركة ]
معلش يا بشمهندس انا فاكرك في الحي الثالث علي العموم مش فارقه المهم اننا نحاول ان نكون جميعا متعاونين لتحسين الواقع قدر الامكان...لمصلحه ابنائنا مستقبلا ..لان عيب المناطق الجديده غياب التعاون...وجزاك الله خيرا علي المجهود المميز..وانا دلوقت حالا حشارك في البيج

نورت يا بشمهندي وترقب مفاجاه تحفه

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 310  
قديم بتاريخ : 02-18-2014 الساعة : 12:12 PM

ترقبوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااا مفاجئه خلال الساعات القاده مفاجئه انا فرحتني اوي هيه تعتبر مغامره وانا في نيتي لافيد بيها اسرتي والله في نيتي كمان ليكوا كلكوا وهيه فيديوهات للعمائر بنت بدروم اورضب ودور او دورين وفي كمان لعماره كامله ودي كانت تحفه حتي في التصميم الداخلي وقافلت المهندس علاء زيتون صباحا واتكلمت كعاه في التفاصيل اكتر والاسعار وبعتني لتصميم هوه عامله مختلف عن تصميمي هحاول ارسم بايدي بالاضافه للفيديو عشان توضح الصوره انتظروني هنااا وهحطها برده علي الفيس :storm_985 1674069753

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم