العودة   تراخيص تراخيص اخبار التراخيص و البناء في مصر

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع

عمروسعودي
عضو مميز

الإنتساب : Nov 2012

عمروسعودي غير متواجد حالياً عرض البوم صور عمروسعودي

مشاركة رقم : 361  
كاتب الموضوع : عمروسعودي المنتدى : اخبار التراخيص و البناء في مصر
افتراضي رد: تجمع الفائزين بالقرعة الثالثه والرابعة ببرج العرب الجديده
قديم بتاريخ : 02-27-2014 الساعة : 06:57 AM

انا حاولت اقرا كلامك كذا مره اني افهم حاجه ابداااااااااااااااا دا مش عيب في كلامك طبعا ابدااااااا ابداااااا ولاكن العيب علي مخي انا انه مش هندسي مش فاهم طيب بص هوضحلك اكتر اكتررررررر اوي وانتا تفهمني هوه قالي عايز البدروم طوله قد ايه قولتله زي طول اي دور 3 متر قالي طيب يعني 2 تحت وواحد فوق وهيكون في عاديه واحلال رمل بس يبقا هنحفر 500 متر وضربه في سعر المتر تمام كده ؟ نيجي بقا للاحلال هيعمل احلال بعرض 30سم في طول الارض حوالي 44 متر مكعب وضربه في سعر متر الرمله وهيعمله بالدكاك تمام ؟ ثم هيصب عاديه بسمك 30 سم وهيعمل الرفرفه بعرض 40 سم تقريبا وبكده هيكون 42 متر مكعب في سعر المتر تمام ؟ ثم مسلحه قواعد هتكون بسمك 60سم وهتكون 42 متر مكعب في سعر المتر اما العمدان ضرب 10 في سعر المتر مش فاكر 10 دي ايه ؟؟ سقف البدروم هيكون اقصر في المسافه هيكون 22 متر مكعب * سعر المتر تماماااا؟ وطبعا هيكون في عزل بارد علي القواعد اما عن عمدان كل دور برده 10 في سعر المتر وسقف الادوار المتكرره 30 متر مكعب * سعر المتر وبكده قولي انتا بقا ايه رايك هوه كل ده فلات فهل لو حولته لكمرات هتقل التكلفه ؟؟؟؟ وايه الاحسن ؟؟ وانتا بتقول لبشه خراسنيه يعني مش قواعد بس طيب انا اعرف ان اللبشه ديه بيعملوها للعماير الكبيره وكمان بتكون اغلي بكتر من القواعد بس وده لزياده الحديد جدااااااااااا وضحلي يا هندسه ضروري بالله عليك

مهندس علاءالدين عامر
عضو جديد
الإنتساب : Dec 2013

مهندس علاءالدين عامر غير متواجد حالياً عرض البوم صور مهندس علاءالدين عامر

مشاركة رقم : 362  
قديم بتاريخ : 02-27-2014 الساعة : 04:10 PM

أخى العزيز عمرو سعودى السلام عليكم ورحمةالله وبركاتة أسف على أسلوبى الهندسى البحت معلش بحسب لغة الكلام طول النهار بالشغل وسوف أشرح لك بالتفصيل الممل أولا ً حساب حجم الحفر عبارة عن (سمك الخرسانة العادية + أرتفاع القواعد + 2 ) * 105 ويكون الحجم طبقا ً للمواصفات اللاحقة هو 2.65 * 105 = 280 متر مكعب ثانيا ً أراضى برج العرب أما رملية أو صخرية وهى مرتفعة عن سطح البحر حوالى 26 متر وبالتالى لا تحتاج إحلال لأن الأحلال يكون فى الأراضى الرخوة (الطينية ) أو التى منسوب المياة فيها مرتفع حيث تحتفظ بالماء ثالثا ً طبقة الخرسانة العادية تكون كطبقة نظافة وتكون بسمك من 10 إلى 15 سم وفى هالة البناء على مساحة 105 متر مربع تكون 105 * 0.15 = 15.75 مترمكعب رابعا ً القواعد تكون قواعد منفصلة 1.5 *1.5 بأرتفاع 0.5 متر بينها سملات ربط بينها بقطاع 0.3 * 0.5 متر وبذلك تكون خرسانة القواعد 1.5 * 1.5 * 0.5 * عدد الأعمدة وعلى فرض عدد الأعمدة 17 عمود تكون حجم خرسانة القواعد = 20 متر مكعب مع ملاحظة الأخذ فى الأعتبار حجم حديد التسليح الموجود بالقواعد وبالتالى حجم خرسانة القواعد سيقل عن 20 متر ستصبح حوالى 17 متر خامسا ً سملات الربط بين القواعد تكون حوالى 7متر عبارة عن ( 0.3 * 0.5 * المسافات بين القواعد ) مع ملاحظة الأخذ فى الأعتبار حجم حديد التسليح الموجود وبكدة يكون حجم القواعد والسملات حوالى 25متر مكعب ودة بالزيادة ممكن تقل وبالتالى تكون أقل من اللبشة بكامل المسطح حوالى النصف وبالتالى تقل تكلفة القواعد للنصف مع أخذ نفس النتيجة سادسا ً الأعمدة يتم حسابها بمساحة مقطع العمود * الأرتفاع 2.8 على أساس أن سمك السقف 20 سم ودة للسقف الفلات سلاب سابعا ! السقف الفلات سلاب عبارة عن سقف بدون كمر ساقط ويتم حسابة كالأتى 105 * 0.2 = 21 متر مكعب بس لازم تعرف أن حديد التسليح فى هذا النوع من الأسقف تكون كمية الحديد بة أزيد من السقف العادى ولكن يمتاز بعدم وجود كمر ساقط وسهولة تقسيم الحوائط دون التقيد بالكمر مما سبق يتضح حجم الوفر فى الخامات الحديد والخرسانة وكذلك المصنعيات فرق التكلفة هيكون حوالى من 25 إلى 30 ألف وهو كافى لعمل الدور الأرضى سقف وعمدان أسف على الأطالة وعشمى أكون وصلت المعلومة وتحت أمرك أبعت تليفونك على الemail وسوف أكلمك وأرد على إستفساراتك فى أى وقت فالرسول صلى الله علية وسلم أوصى بالجار وتحت أمرك

عماد محمد عفيفي
عضو مميز

الإنتساب : May 2012

عماد محمد عفيفي غير متواجد حالياً عرض البوم صور عماد محمد عفيفي

مشاركة رقم : 363  
قديم بتاريخ : 02-27-2014 الساعة : 06:01 PM

برجاء من الاخوة الذين استلموا الارض الافادة عما يجب عمله وشكرااا

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 364  
قديم بتاريخ : 02-28-2014 الساعة : 05:36 PM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهندس علاءالدين عامر [ مشاهدة المشاركة ]
أخى العزيز عمرو سعودى السلام عليكم ورحمةالله وبركاتة أسف على أسلوبى الهندسى البحت معلش بحسب لغة الكلام طول النهار بالشغل وسوف أشرح لك بالتفصيل الممل أولا ً حساب حجم الحفر عبارة عن (سمك الخرسانة العادية + أرتفاع القواعد + 2 ) * 105 ويكون الحجم طبقا ً للمواصفات اللاحقة هو 2.65 * 105 = 280 متر مكعب ثانيا ً أراضى برج العرب أما رملية أو صخرية وهى مرتفعة عن سطح البحر حوالى 26 متر وبالتالى لا تحتاج إحلال لأن الأحلال يكون فى الأراضى الرخوة (الطينية ) أو التى منسوب المياة فيها مرتفع حيث تحتفظ بالماء ثالثا ً طبقة الخرسانة العادية تكون كطبقة نظافة وتكون بسمك من 10 إلى 15 سم وفى هالة البناء على مساحة 105 متر مربع تكون 105 * 0.15 = 15.75 مترمكعب رابعا ً القواعد تكون قواعد منفصلة 1.5 *1.5 بأرتفاع 0.5 متر بينها سملات ربط بينها بقطاع 0.3 * 0.5 متر وبذلك تكون خرسانة القواعد 1.5 * 1.5 * 0.5 * عدد الأعمدة وعلى فرض عدد الأعمدة 17 عمود تكون حجم خرسانة القواعد = 20 متر مكعب مع ملاحظة الأخذ فى الأعتبار حجم حديد التسليح الموجود بالقواعد وبالتالى حجم خرسانة القواعد سيقل عن 20 متر ستصبح حوالى 17 متر خامسا ً سملات الربط بين القواعد تكون حوالى 7متر عبارة عن ( 0.3 * 0.5 * المسافات بين القواعد ) مع ملاحظة الأخذ فى الأعتبار حجم حديد التسليح الموجود وبكدة يكون حجم القواعد والسملات حوالى 25متر مكعب ودة بالزيادة ممكن تقل وبالتالى تكون أقل من اللبشة بكامل المسطح حوالى النصف وبالتالى تقل تكلفة القواعد للنصف مع أخذ نفس النتيجة سادسا ً الأعمدة يتم حسابها بمساحة مقطع العمود * الأرتفاع 2.8 على أساس أن سمك السقف 20 سم ودة للسقف الفلات سلاب سابعا ! السقف الفلات سلاب عبارة عن سقف بدون كمر ساقط ويتم حسابة كالأتى 105 * 0.2 = 21 متر مكعب بس لازم تعرف أن حديد التسليح فى هذا النوع من الأسقف تكون كمية الحديد بة أزيد من السقف العادى ولكن يمتاز بعدم وجود كمر ساقط وسهولة تقسيم الحوائط دون التقيد بالكمر مما سبق يتضح حجم الوفر فى الخامات الحديد والخرسانة وكذلك المصنعيات فرق التكلفة هيكون حوالى من 25 إلى 30 ألف وهو كافى لعمل الدور الأرضى سقف وعمدان أسف على الأطالة وعشمى أكون وصلت المعلومة وتحت أمرك أبعت تليفونك على الemail وسوف أكلمك وأرد على إستفساراتك فى أى وقت فالرسول صلى الله علية وسلم أوصى بالجار وتحت أمرك

اف شكر يا هندسه بس برده تهت ههههههه انا هبعت لحضرتك نمرتي وانتا ابعتلي نمرتك او لو انتا بره مصر نتكلم علي سكاي مثلا وانا هقولك علي كل التكاليف

ايمن حسن
عضو جديد
الإنتساب : Jan 2014

ايمن حسن غير متواجد حالياً عرض البوم صور ايمن حسن

مشاركة رقم : 365  
قديم بتاريخ : 03-01-2014 الساعة : 06:52 AM

متشكر يا استاذ عمرو على النصيحه و التوضيح

عزالدين صالح
عضو جديد
الإنتساب : Dec 2013

عزالدين صالح غير متواجد حالياً عرض البوم صور عزالدين صالح

مشاركة رقم : 366  
قديم بتاريخ : 03-03-2014 الساعة : 09:12 AM

بالامس كان يوم جميل جدا ...رغم العواصف الترابيه..الا اننا ذهبنا انا وصديقي لاستلام قطعه ارضه بالمجاوره الاولي المنطقه الاولي حسب موعد الاستلام المحدد له وصلنا الساعه التاسعه صباحا ...وذهبنا للجهاز طلبوا منا التوجه لقاعه الاجتماعات وفيها تمت الاجراءات بشكل ميسر ...وفوجئنا بان هناك زياده في المساحه حوالي 28.5متر لان ارض صديقي ناصيه ويجب ان نذهب للبنك لدفع الفرق حوالي 15000جنيه ..طب ازاي ماحدش يبلغنا تليفونيا بذلك رغم انني سررت جدا بالزياده الا انني تضيقت جدا لعدم ابلاغنا المهم لحسن الحظ صديقي كان معاه دفتر الشيكات وقسمنا المبلغ علي اربع دفعات قمنا بدفع قيمه الدفعه الاولي والباقي 3 شيكات اجله مع الاقساط...بس الكلام ده استغرق حوالي ساعه بسبب الازدحام ببنك الاسكان...وعدنا للقاعه وتمت الاجراءات بيسر والحمد لله ..وقام صديقي بالتوقيع علي محضر الاستلام واوراق اخري...وانتظرنا لاستكمال المجموعه اجراءاتها ...وكانهناك اتوبيس خاص بالجهاز لنقل الملاك لموقع الاراضي ..وصلنا حوالي الساعه 11.5للموقع واستلمنا الارض والحمد لله وكان هناك تعاون تام من الشباب اللي سلمونا الارض ..واخص بالذكر المهندس محمد يوسف منتهي الذوق والخلاق وسعه الصدر لاسئله الملاك عن حدود الاراضي وغيره..وادعولي ربنا سر واستلم ارضي يوم 7.4

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 367  
قديم بتاريخ : 03-03-2014 الساعة : 09:25 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عزالدين صالح [ مشاهدة المشاركة ]
بالامس كان يوم جميل جدا ...رغم العواصف الترابيه..الا اننا ذهبنا انا وصديقي لاستلام قطعه ارضه بالمجاوره الاولي المنطقه الاولي حسب موعد الاستلام المحدد له وصلنا الساعه التاسعه صباحا ...وذهبنا للجهاز طلبوا منا التوجه لقاعه الاجتماعات وفيها تمت الاجراءات بشكل ميسر ...وفوجئنا بان هناك زياده في المساحه حوالي 28.5متر لان ارض صديقي ناصيه ويجب ان نذهب للبنك لدفع الفرق حوالي 15000جنيه ..طب ازاي ماحدش يبلغنا تليفونيا بذلك رغم انني سررت جدا بالزياده الا انني تضيقت جدا لعدم ابلاغنا المهم لحسن الحظ صديقي كان معاه دفتر الشيكات وقسمنا المبلغ علي اربع دفعات قمنا بدفع قيمه الدفعه الاولي والباقي 3 شيكات اجله مع الاقساط...بس الكلام ده استغرق حوالي ساعه بسبب الازدحام ببنك الاسكان...وعدنا للقاعه وتمت الاجراءات بيسر والحمد لله ..وقام صديقي بالتوقيع علي محضر الاستلام واوراق اخري...وانتظرنا لاستكمال المجموعه اجراءاتها ...وكانهناك اتوبيس خاص بالجهاز لنقل الملاك لموقع الاراضي ..وصلنا حوالي الساعه 11.5للموقع واستلمنا الارض والحمد لله وكان هناك تعاون تام من الشباب اللي سلمونا الارض ..واخص بالذكر المهندس محمد يوسف منتهي الذوق والخلاق وسعه الصدر لاسئله الملاك عن حدود الاراضي وغيره..وادعولي ربنا سر واستلم ارضي يوم 7.4

الفففففففففففففففففف مبروك يا باشا والناصيه تستحمل اي حاجه ليها الناصيه معلبر بالفعل بس زي منتا قولت هما مش بيبلغوا في الاول اهمال شويه ربنا يهدي

عمروسعودي
عضو مميز

مشاركة رقم : 368  
قديم بتاريخ : 03-03-2014 الساعة : 09:34 AM

انا روحت الجهاز اليوم واصريت اني اقابل المهندس اللي كلمته في التليفون من قبل علي حوار الماسوره المكسوره وعرفته بنفسي ورحب بيه جداااا وقالي للاسف فعلا انه نسي خالص الموضوع ده قالي طيب الاحسن اكتب طلب وانا كتبته بالفعل طلب صياده مقدم لسيادتكم عمرو ..................... ومضيت وقالي طب حط نمرتك كمان عشان لو عاز يوصل ليه تاني ثم سألته عن المهندس اللي انا اتفقت معاه علي البناء فشكرلي فيه كتعامل طبعا وخدني وداني لمهندس تاني هوه المسئول عن المشاكل وشرحتله القصه خد الورقه اللي انا كتبتها واداها لواحد قدامه وقاله شوفها وسلمنا ومشيت

الله اعلم هيعمل حاجه ولا كان بيديله الورقه وكانه بيقولك فكك منه هوه انا حسيت كده بس سيبوها علي الله لاكن بجد انا مستحرم اوييييييييييييييييي الاسفرلت اللي بيتاكل والميه المفتوحه ومغرقه الدنيا يام مسهل حظهم الوحش ان انا لهم بالمرصاد واللي يلاقي اي مشكله ايييييييييييييي مشكله يقولي وانا هكلمهم فيها محدش يسكت ابداااااااااااااا وزي ما قولتلكوا يا جماعه ياريت نتجمع كلنا حتي بالسكندريه نتعرف علي بعض ونذيد الود والمحبه وننظم نفسنا اكتر واكتر لكي نكون ايد واحده فعلا وزي ما الايد الواحده ليها اصابع فكل عضو منا هيكون ليه دور يتميز بيه (مثل دور مهندس علاء العظيم ) ويامسهل هدفنا نكون كلنا نكون عدد 100 شخص متحدين وهتلاقي اللي فيهم محامي ومهندس وسباك وكهربائي وخلافه يعني المصلحه بتصب في نفس الاناء

الله المستعان

ايمن حسن
عضو جديد
الإنتساب : Jan 2014

ايمن حسن غير متواجد حالياً عرض البوم صور ايمن حسن

مشاركة رقم : 369  
قديم بتاريخ : 03-03-2014 الساعة : 05:50 PM

الف مبروووك للناس الى استلمت و عقبال الباقى و ان شاء الله دايما فى تواصل

عماد محمد عفيفي
عضو مميز