العودة   تراخيص تراخيص اخبار التراخيص و البناء في مصر

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع

عماد محمد عفيفي
عضو مميز

الإنتساب : May 2012

عماد محمد عفيفي غير متواجد حالياً عرض البوم صور عماد محمد عفيفي

مشاركة رقم : 401  
كاتب الموضوع : عمروسعودي المنتدى : اخبار التراخيص و البناء في مصر
افتراضي رد: تجمع الفائزين بالقرعة الثالثه والرابعة ببرج العرب الجديده
قديم بتاريخ : 10-05-2014 الساعة : 06:14 PM

السلام عليكم
ممكن السادة الذين بدأوا في البناء او الحفر ان ينقلوا لنا خبرتهم ونصائحهم والمشاكل التي من الممكن ان تواجهنا وذلك حتي يستفيد الجميع *
وشكرا وبالتوفيق للجميع

م/محمد سويدى
الصورة الرمزية م/محمد سويدى
عضو سوبر ستار

الإنتساب : May 2010

م/محمد سويدى غير متواجد حالياً عرض البوم صور م/محمد سويدى

مشاركة رقم : 402  
قديم بتاريخ : 10-29-2014 الساعة : 06:28 AM

اقتباس : المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمروسعودي [ مشاهدة المشاركة ]
في حاجه مهمه برده خليييييييييييييييي بالكوا من حاجه مهمه اوي

في طريقتين للتعامل مع المهندس ياما اشراف فقط ياما مونة واجره
الاشراف يعي يجي يبص علي المقاول اللي انتا جايبه كل ميجي يعمل حاجه مهمه ويقوم ماشي
دي بيحاسبوا عليها بنسبه مثل اكس في الميه من قيمة العمل لو انتا اخترت ده هيديك تفاصيل في البناء اكتر من الازم بكتير بكده نسبته طبعا هتذيد جداااا كل ما يزود الخامات اللي عايزها يعني مثلا عمود هيتحط فيه سياخ 18 في الجوانب واللي جنبها في نفس العمود 16 ودا اللي انا عرفته جائز جدا ولا يعيب العمود يجي هوه يقولك لا كل السياخ 18 في العمود

اما الطريقه الاخري هوه بقا اللي هيبني وهوه اللي هيكلف فبيحسب فلوسه من ضمن تكاليف البناء او بتتفق معاه علي مبلغ معين ياخده دي احسن طبعاا في حالة امانه المهندس لان ممكن مهندس يغش في الخامات اللي بيشتريها برده عشان يكتر مكسبه ولاكن للاسف دي الطريقه الاسهل جداااااااااااااااااااااااااااا علي واحد ميفهمش في البناء لان المهندس هوه اللي هيكون عن ضياع او سرقه او غش او اي حاجه ممكن تحصل

ا.عمرو

الحالة الاولى اسمها اشراف هندسى بنسبة للمهندس فى حدود 3-5 % من التكلفة وفى الحالة دى المهندس بيشرف وبيستلم من المقاول عشان يتاكد ان المقاول شغال صح وملتزم باللوح المعتمدة من الجهاز وفى الغالب مبيعملش تعديل وهو واقف او يزود حديد بكميات كبيرة ممكن تفرق فى الاخر (انا عن نفسى بلتزم باللوح ومبعدلش كده الا فى حالات قليلة جدا وفى الغالب بتبقى لاصول الصناعة وملهاش علاقة بالتصميمات وهتبقى مفيش فيها زيادة)

وممكن تتفق مع المهندس على مبلغ معين يعنى رقم ثابت للزيارة او على حسب الاستلام يعنى السقف برقم ثابت او الدور كله او المبنى كله برقم وخلاص وتدفعه على دفعات كل ما يجى الموقع

اما الطريقة التانية ودى انا مبنصحش بيها (وانا مبشتغلش بيها) اللى هى المونة والاجرة كده انت بتسلم نفسك للمقاول يعنى هو بيديك تكلفة للمتر برقم انت بقى متعرفش هو هيدفع للشغل ويكلفه بكام وياخد هو مكسب كام يعنى العملية بتبقى سايحة على بعضها غير انه ممكن ميلتزمش باللوح عشان يوفر لنفسه ومكسبه يزيد

فيه طريقة تالتة اللى هى (التكلفة الفعلية + نسبة) ودى افضل الطرق بالنسبة ليا لانها مبتسيبش مجال للمقاول او المهندس انه يشتغل بمزاجه ويوفر فى الحديد والاسمنت زى المونة و الاجرة لا انا عن نفسى ببقى مطمن وانا شغال بالطريقة دى لانى كده كده كسبان ان شاء الله يعنى البيت بتاع حضرتك اتكلف رقم المهندس بياخد نسبة عليه فى حدود 10-15 % وممكن توصل 20% على حسب الاتفاق فى الطريقة دى انا بدى الشغل حقه الاول واقولك بيتك هيتكلف قد كده على حسب اللوح المعتمدة وعلى حسب اصول الصنعة وبعدين اقولك حقى انا قد كده وحق الشغل مفيش فيه تفواض لكن حقى انا ممكن نتفاوض فيه كده يبقى انت مطمن تماما لجودة الشغل اللى هتطلع وانا كمان بشتغل وانا مرتاح عشان عارف ان الظروف مش هتضطرنى انى اوفر حديد او اسمنت او بمعنى تانى اسرق حديد واسمنت وطالما فيه التزام بالتصميم يبقى انا مش هاقدر ازود عليك حاجة عشان نسبتى تزيد

على فكرة سعر المتر فى الطريقة ال 3 اقل بكتير من سعر المتر فى الطريقة التانية يعنى متتخضش من ال 15% وال 20%

دول ال 3 طرق المعروفين حاولت الخصهم لك عالسريع وهاحاول اعمل موضوع خاص عشان الجميع

توقيع م/محمد سويدى

التعديل الأخير تم بواسطة م/محمد سويدى ; 10-29-2014 الساعة 08:13 AM.

محمد عبد العزيز حامد
عضو جديد
الإنتساب : Oct 2012

محمد عبد العزيز حامد غير متواجد حالياً عرض البوم صور محمد عبد العزيز حامد

مشاركة رقم : 403  
قديم بتاريخ : 10-29-2014 الساعة : 06:47 AM

الف شكر ليك يا باشمهندس / محمد على المعلومات القيمة ديه ونتمنى انك تعمل الموضوع ده وتنشره على الموقع في اسرع وقت علشان الكل يستفيد .. وربنا يجعلها في ميزان حسناتك

م/محمد سويدى
عضو سوبر ستار

مشاركة رقم : 404  
قديم بتاريخ : 10-29-2014 الساعة : 10:01 AM

تم عمل موضوع جديد

افتراضي كيفية التنفيذ والاشراف والاتفاق بين المالك والمهندس والمقاول

توقيع م/محمد سويدى

م/محمد سويدى
عضو سوبر ستار

مشاركة رقم : 405  
قديم بتاريخ : 10-29-2014 الساعة : 10:02 AM

تم عمل موضوع جديد

كيفية التنفيذ والاشراف والاتفاق بين المالك والمهندس والمقاول

توقيع م/محمد سويدى

م/محمد سويدى
عضو سوبر ستار

مشاركة رقم : 406  
قديم بتاريخ : 11-12-2014 الساعة : 08:03 AM

موضوع جديد لحساب التكلفة

ملف excel لحساب تكلفة البناء

توقيع م/محمد سويدى

اسلام يوسف حامد
عضو جديد
الإنتساب : Oct 2013

اسلام يوسف حامد غير متواجد حالياً عرض البوم صور اسلام يوسف حامد

مشاركة رقم : 407  
قديم بتاريخ : 12-22-2014 الساعة : 10:53 AM

اسلام يوسف حامد
عضو جديد
الإنتساب : Oct 2013

اسلام يوسف حامد غير متواجد حالياً عرض البوم صور اسلام يوسف حامد

مشاركة رقم : 408  
قديم بتاريخ : 12-22-2014 الساعة : 12:53 PM

السلام عليكم انتا انسان محترم يااستاذ عمرو سعودى واحب اعرفك بنفسى انا واحد من الحاصلين على ارض فى العاشر فى القرعة الثانية كنت مسافر فى السعودية ولم اعلم بتخصيص الارض لى لان الاسماء كانت ناقصة على النت اسماء الفائزين يعنى ولما رحت اسحب الفلوس قالو ان لك قطعة وتقدمة بتظلمات عديد وبجرى هنا وهنا دة عرفنى على ناس محترمة كتير اعتقد انك هتكون منهم انشاء اللة جمعة حوالى 20 شخص ورفعنا قضايا فى اماكن مختلفة وعند كذا محامى وانشاء اللة خير انا اعلم فائدة التجمع جيدا انا حاصل على ب علوم جامعة الازهر وبشتغل من صغرى فى المقاولات والتشطيب واشتغلت فى طلعة مصطفى الرحاب موقع v12 مشرف وكان عندنا زاوية تحت البيت وكانو طلبين عامل لزاوية المهم اشتغلت فيه عامل وتركت الاشراف وعملت بطاقة ضريبية باسم المدام وشلت شغل مرمات نجارة مسلحة وكنت شغال لوحدى وكنت واخد شغل الاعتاب والمداخل و الاسوار وكنت عامل نظام فى الشغل بفضل اللة وبعد ما v12 خلصة روحت اخذة القواعد العادية والمسلحة والرقابى وكنت شغال لوحدى واللة كنت عامل نظام فى الشغل عملة اجناب لحوالى 20 قعدة كانو بتتصبو ثم افكهم انا واخدهم القواعد اللى بعد كدة وهكذا فى القواعد المسلحة والرقابى العمدان وبعد كدة عملت القواعد االمسلحة مع الرقابى توفيرا لوقت وكنت محل تقدير المهندسين فيها والحمدللة انا بقول الكلام دة لحضرتك لية علشان اقو ان مفيش مستحيل واننا لو اتجمعنا وتشاورنا هيكون فى فوائد كثيرة انتا زكرة منها الكثير واضيف الى خطرتك بعض الافكار التى من الممكن تنفزها ومنها فى حال تجمع عدد كبير من العاشر وبرج العرب و6اكتوبر وما الى ذلك من الممكن ان نستورد حديد باسعار وهتكون اقل بكثر من اننا نشتريها منا وممكن ناخد من المصانع اللى هنا بسعر مخفض وممكن نجبر الحكومة انها تجمعنا هية ونعمل فى كل منطقة ذى مثلا العاشر من رمضان نجمع من الفائزين فى الارضى لوكل واحد دفع 2000 جنية مثلا يعنى والفلوس دة تكون المشرف عليها الجهاز ومعين لكل منطقة مهندس وهما موجودين يعنى الحكومة مش هتكلف حاجة نشترى خشب ونبنى لنفسنا بحجتنا ويكون فية نظام فى البناء بمعنى اولا الحفر الجهاز عندة معداة ويكون لكل قطعة بتكلفة مثلا 500 وتكون موحدة فى المنطقة حسب نوعها بعد كدة تغمر بالماء ثم ياتى الدكاك وايضا فلوسة تبقلى معروفة وتبع الجهاز ثم نعمل اجناب لقواعد العادية تخلص من القطعة دة تنقل الى القطعة الملصقة لها ثم القواعد المسلحة نعمل اجناب من الكونتر تركبها سهل وفكها سهل وممكن ان ترقم لتقليص الوقت الفكرة ذى مبيعملو فى الدول الاوربية مثلا فى المصانع العربيات بيبقى فية خطة ونظام يعنى انا شوفت فديو الصين عملة عمارة ثلاثين دور فى شهر واحنا مش اقل من الناس دة نعرض الفكرة على موقع الوزارة على الفيس والوزارة تدرسها وتاخد الاراء ويكون فية حوار مجتمعى مع االتكتلات اللى مهتمة بالموضيع دة طبعا فية ناس فى البلد مش عوزة دة يحصل علشان هيا مستفيدة لكن نحنو لا يائس مع الحياة ولا حياة مع اليائس لابد اننا نسعى ونفكر ونعمال ونبنى بلادنا والباقى على اللة ربنا قال لمريم عليها السلام وهزى اليك بجذع النخلة كيف تهز امراء فى هذه الحالة جذع النجلة ولكن اللة يوريد ان يرسل الى الناس رسالة السعى وهكذا انا عارف ان الفكرة مش باسهولة دة لكنها ممكنة ومطروحة لنقاش عاوزين نبنى بلادنا والان اول شيى تنجم فى صفحة على الفيس كل واحد يختار اسم ونسميها بالاختيار ويسعدنا فى نشرها كل واحد عندة فكرة عن الكمبيوتر وانشاء اللة تكبر ويكون التجمع لحاصلين على ارضى القرعة بصفة عامة مفروض الهيئة هيا اللى تجمعنا ودة بسهولة خالص تنشاء صفحة لكل مدينة وتنزل عليها ارقام الفائزين ونمر التليقون لكل فائز وبعدها ينتخب مجلس امناء من كل مدينة وتكون لة صلاحيات ونبنى بلادنا ارجو لو فية حد مقتنع يسعدنا فى الانتشار واللى مش مقتنع لا يقل من الفكرة ويقول ربنا يسهل اموركو على فكرة الهيئة عملة صفحة ليها على الفيس https://www.facebook.com/EgyptianMinistyOfHousing ودة الوزير مطلع عليها اليومين دول هو عملها علشان الاسكان المتوسط ليزود نسبة الاقبال على الشقق دة انا ان شاء اللة هنزل عليها الاقتراح دة وهعمل اللى علية وانا عملت صفحة لحاصلين على ارضى القرعة فى العاشر https://www.facebook.com/pages/%D8%A...page_new_likes وهاخد بعض الاخبار اللى منشورة هنا ونزلها علية دة بعد اذن الاستاذ محمد كمال لكى يستفد الناس ويارية تنفعونا بصلى على النبى باعجاب وانا بشكر الاستاذ محمد كمال والمهندس محمد سويدى والقائمين علىالمنتدى والاستاذ عمرو سعودى انا بدخل على الحاصلين على ارضى العاشر ومفيش اى تفاعل اتريكو هنا بارك اللة فيكم اجمعين وشكرا

عمروسعودي
عضو مميز

الإنتساب : Nov 2012

عمروسعودي غير متواجد حالياً عرض البوم صور عمروسعودي

مشاركة رقم : 409  
قديم بتاريخ : 02-22-2015 الساعة : 06:59 AM

حذف بمعرفتي والرجاء التوجه لصفحة الفيس الخاصه بنا

التعديل الأخير تم بواسطة عمروسعودي ; 02-22-2015 الساعة 07:24 AM. سبب آخر: حذف حذف حذف حذف بمعرفتي

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم